För er som också älskar hembakat!


Foto: Jag


Frukostbullar 28st

50g margaring eller smör
5dl vatten eller mjölk
1pkt jäst
1-2 tsk salt
6dl rågsikt
ca 7dl vetemjöl

Smält matfettet i en kastrull. Häll i vätskan och värm till fingervarmt. Lös upp jästen i en bunke med lite av degspadet. Tillsätt resten av degspadet, salt, rågsikt och 5dl av vetemjölet. Arbeta degen smidig, ca 4 minuter med maskin och 8minuter för hand. Tillsätt yttligare mjöl men spar mins 1dl till utbaknigen. Låt degen jäsa övertäckt med bakduk, ca 30 minuter.

Arbeta ner degen i bunkenoch ta sedan upp den på mjölad arbetsbänk. Knåda degen smidig. Dela den i 4 delar och rulla ut dem i längder. Dela varje längd i 7 bitar. Vänd varje bit i lite mjöl och ställ dem på smorda plåtar (jag använde bakplåtspapper). Jäs bröden övertäckta, ca 30 minuter. Grädda mitt i ungnen i 250 grader, ca 10 minuter. Låt svalna på galler under bakduk. Pänsla på med lite sirap och vatten (det stod inte på reseptet men jag brukar göra så för att brödet inte ska bli hårt).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (visas bara för mig)

Bloggadress

Vad ville du säga?

Trackback
RSS 2.0